HomeStrategi › Vækststrategi er vigtigt for at følge med

Vækststrategi er vigtigt for at følge med

personlig ledelse (foto: se-institute.dk)

Strategi og vækst hænger sammen (foto: hansentoft.dk)

Hvis din virksomhed ikke oplever at i rykker jer, kan det være en god idé at kigge jeres strategier igennem – navnlig vækststrategien. For hvis ikke virksomheden oplever vækst, overhaler jeres konkurrenter jer indenom inden i får set jer om.

Ansoffs vækststrategier 

Et af de største ønsker for en virksomhed er at væske – og det er lige meget hvor hurtigt det går. Derfor vil man som regel af have en klar strategi for hvordan man vil nå en fremgang overfor sine konkurrenter.

Ansoff kom i sin tid op med en matrix, der er et strategisk planlægnings værktøj for virksomheder, der vil vokse. Det er en guideline til beslutningstagerne i virksomheder med mål, der gerne vil nå.

Matrixen er del i to dimensioner – marked og produkt: nuværende og nye markeder og nuværende og nye produkter. Det har resulteret i 4 strategier, som virksomheder kan bruge til at skabe vækst med.

De 4 vækststrategier

Den først er markedspenetrering, som handler om at opnå en større markedsandel på den nuværende markeder med de produkter, den allerede har. Det gøres typisk gennem pris og promotion, og det er også den strategi, der er mindst potentiale for vækst i.

Markedsudvikling er en strategi, hvor man forsøget at erobre nye markeder, med den produktportefølje, virksomheden har. Det er typisk et nyt geografisk område eller et nyt markedssegment. Dog skal man være sikker på at man kan takle de kulturelle forskelle, der kan være fra land til land.

Den tredje strategi er produktudvikling. Her søger man at udvikle nye produkter til den samme målgruppe og samme marked. Det ser man ofte inden for elektronik. Her er produkt og promotion to vigtige faktorer.

Den sidste strategi er diversifikation. Her går man på nye markeder med helt nye produkter. Det er ofte sådan konglomerater starter. Det ser vi i for eksempel Unilever og P&G. Her arbejder man med alle fire P’er og virksomhedens produktgrupper kaldes SBU’er.

Hvis i, i jeres virksomhed vil have et kig på jeres vækststategi, så  kig videre her

Se mere om strategi her:

Lad din strategiplans mål diktere din organisations design

Få en bedre arbejdsdag alle sammen med strategisk ledelse

 

 

Share

Leave a Comment

NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>