HomeMarkedsføring › Markedsføring – Kend dine kunder

Markedsføring – Kend dine kunder

Målgruppe (Kilde: Flickr.com)

Målgruppe (Kilde: Flickr.com)

De fleste virksomheder har én eller form for markedsføringsstrategi. Større virksomheder har måske en lille marketingafdeling eller en markedsføringsansvarlig mens beslutningerne i mindre virksomheder ofte bliver taget af ejeren eller direktøren. Fælles for dem begge er at de typisk har brug for et mediebureau til at rådgive dem om markedsføring, medieplanlægning, indkøb mv., og fælles for dem alle er, at de færreste virksomheder ved nok om deres målgruppe og dennes beslutningsprocesser og købeadfærd.

Hvem tager beslutningen?

I første omgang handler det om at identificere hvem der tager beslutningen om køb samt hvordan denne bliver influeret af andre. Det er nemt at identificere køberen af mange forskellige produkter. For eksempel er det typisk mænd som køber barbergrej og fiskeudstyr mens det typisk er kvinder som køber makeup og strømpebukser. Men selvom mange virksomheder tror, at de kender deres målgruppe rigtig godt, så skal man passe på ikke at være forudindtaget og tage beslutninger på et forkert grundlag. Eksempelvis blev en stor britisk producent af maling engang overraskede, da de fandt ud af at 60% af beslutningerne omkring maling blev taget af kvinder. De ændrede fokus i markedsføringen og salget steg mange procent.

Med mindre man har kompetencerne indenfor markedsføring, markedsføringsstrategier osv. i virksomheden, kan det være en rigtig god ide at få professionel rådgivning af et mediebureau.

Share

1 Comments.[ Leave a comment ]

  1. […] effektive kommunikation er baseret på viden om, hvem der er dine kunder nu og endnu vigtigere: hvem vil du gerne have som kunder i fremtiden. Før man kan gøre din pr rigtig […]

Leave a Comment

NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>